یک رویکرد جدید برای درمان نفروپاتی دیابتی

25 آوریل 2016- محققان مرکز دیابت Joslin به کشفی دست یافتند که می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری کلیوی ناشی از دیابت (نفروپاتی دیابتی یا DKD) را کاهش دهد، آنها رویکردی را برای درمان DKD ابداع نموده اند که می‌تواند از بروز اختلالات و ناهنجاری‌ها در سلولهای کلیوی جلوگیری کند.

 آنها می‌خواستند بدانند که کدام مکانیسم بیولوژیکی می‌تواند از کلیه‌ها محافظت کرده و از تخریب آنها در برابر بالا بودن مداوم قندخون در افراد دیابتی جلوگیری کند.

 آنها انتظار داشتند سطوح بالایی از آنزیمهایی که قند خون را در کلیه‌های ناسالم فرآوری می کند، در افراد مبتلا به نفروپاتی بیابند، با این حال آنها کشف کردند که در کلیه‌های سالم مقدار این آنزیم بالاتر است. تحقیقات بیشتر بر روی سلولهای کلیه‌ی موش که خون را فیلتر می کنند یا پودوسیتها و قرار دادن آنها در معرض مقدار قندخون بالا، محققان را شگفت زده کرد.

مدتهای طولانی محققان تصور می‌کردند که آسیب به ژنراتور سلولی یعنی میتوکندریها می‌تواند منجر به بیماریهای کلیوی شود، اما یافته‌های اخیر مخالف آن را ثابت کرده است.

دکتر George King افسر ارشد علمی جاسلین و استاد دانشکده‌ی پزشکی هاروارد توضیح داد که فعال شدن سوخت و ساز گلوکز در این سلولها به جای آسیب به میتوکندریها، سلول را تحریک به ساخت میتوکندریهای جدید می‌کند به طوری که در واقع بازده‌ی میتوکندریها افزایش می‌یابد.

 در گام بعدی آنها آنزیم PKM2 ررا در مسیرهای پردازش گلوکز اعمال کردند، با فعال نمودن این آنزیم- با استفاده از یک ترکیب- دریافتند که این روش، قدرت جلوگیری از بروز اختلال در سلولهای کلیوی موش را دارد.

 دکتر King می‌گوید: هر کاری در جهت به تأخیر انداختن پیشرفت بیماری کلیوی ناشی از دیابت، می‌تواند مفید باشد، چرا که نیاز به این کار شدیداً احساس می‌شود، در دهه‌های اخیر چنین دارویی کشف نشده است. این رویکرد ممکن است به حفاظت از چشم‌ها و اعصاب یا جلوگیری از سایر عوارض دیابت در برابر قندخون بالا کمک کند. یافته‌های این تحقیق در مجله ی Nature Medicine منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/joslin-team-makes-discovery-that-improve-diabetic-kidney-disease-treatments-98593001.html